Dag 12 San Miguel de Meruello naar Santa Cruz de Bezana

23 augustus 2016 - Santa Cruz de Bezana, Spanje

Het eten was gisteren geen stevig pelgrims maaltijd maar paella met wel 2 stukjes inktvis. Er zaten nog wel extra sperziebonen in, dat maakte het voor mij weer goed. Slapen redelijk maar vroeg wakker met 14 personen op een kamer, waarvan de eerste om 5 uur op gaat omdat hij bang is geen slaapplaats te krijgen. Wij om 6.30 op en om 7 uur aan het ontbijt. Spaans geen Engels dus stokbrood met keuzevrijheid uit jam boter en suiker. Dat is boffen hè. Ik heb wel 6 stukken gehad. Wel was er koffie bij. Inpakken en weg wezen. Wat is de opkomende zon hier mooi in de heuvels. De uitzichten zijn hier anders. Het is hier meer glooiend en daardoor kan je verder kijken en met de ochtend mist is het heel apart om te zien. Na weer wat leuke dorpjes aan de kust aan gekomen. Alles is mooi. Wat apart is dat de maïs hier tot aan de kust groeit op leem achtige grond. Tonnie vindt de maïs van goede kwaliteit. De uitzichten zijn weer prachtig. Wel is het goed dat je eens achter om kijkt om dat je dan ziet waar je vandaan komt!!! Na een paar uur hoog de kust lijn gevolgd te hebben zjn we weer op het strand aan gekomen. We hebben ongeveer 4 km over het strand gelopen. Dat was weer heel bijzonder. De strand wandeling eindigde in Somo. Daar moeten we verder met de boot. Na een pauze op het strand hadden we onze noodrantsoenen aan gesproken. Dus we waren toe aan wat extra's.. Heerlijke Spaanse koffie met hun lekkere broodjes. Voor een koopje. Daar ontmoeten wij iemand uit Tsjechië die Nederland wel kende. We hadden besloten om, als we met de boot over waren de bus te nemen naar Santa Cruz de Bezana. We hadden nog wat km tegoed omdat we extra naar Hazas heen en weer waren gelopen de stokken op halen. Dus nog geen km gesmokkeld. Iets wat wij inmiddels wel gehoord hebben en veel gedaan wordt. De overtocht met de boot was leuk duurde wel 20 minuten. Op naar het busstation. Daar verwezen ze ons naar het treinstation, was iets verderop was. Kaartjes gekocht, kost hier geen drol. Een afstand van Zutphen naar Dieren voor 1.65 pp. De trein stond al klaar, Jakobus is er echt. Na 15 minuten zíjn we er. Bij het uit stappen opletten op je uitgang noord of zuid neemt, hier hebben ze ook poortjes, Andes kom je er niet meer in. Een Spaanse vertelde ons een goede plaats voor overnachten voor pelgrims. Dat was het inderdaad een café dat ook een flat verhuurd voor pelgrims. Tonnie is nu zjn was aan het doen en ik heb boodschappen gedaan voor de lunch morgen en werk nu bij het café onze web-log bij. Ik ga zo ook terug naar de flat en hoop dat iedereen gedoucht is zodat ik er bij kan. Wj kunnen hier vanavond eten voor 7.30 euro. We laten ons verrassen. Het lunchpakketten voor Morgan heb ik net gekregen. De lunch in morgen om 7.30. Dat vonden wij laat de weersverwachting voor morgen is schik niet 35 graden dus we willen vroeg weg en vroeg stoppen. Hier is het momenteel ook zeker 30 graden. Dus geen medelijden met ons betreffende de temperatuur. Ik stop nu en tot morgen.

1. Gerrit:
    23 augustus 2016
    hmmm, een stevig ontbijt is toch wel belangrijk voor de voettocht. Beter spek met ei dan witbrood met suiker, maar ja, je hebt het niet altijd voor het zeggen. Wel goed hoor wat jullie doen en wat een mooie plaatjes. Suc6 GM
  2. Henriette:
    23 augustus 2016
    Wat een prachtige foto's. Wat zie ik Ron: ben je toch stiekem aan het nordic walken?? Hi,hi. Geniet van jullie lekkere bedje. Lekker knus. Welterusten. Blijf maar mooie foto's sturen. Geniet en succes morgen.
  3. Tineke Mast:
    Ha Ronald en Tonnie
    Ja dat zie je goed mijn eerste reactie (overstap naar andere provider geeft altijd gedoe)
    Maar nu alle verhalen gelezen en tot nu toe hebben jullie al een vette pluim verdiend. Wat leuk om te lezen en prachtige foto's. Ga zo door en geniet van alles ☀️☔️
  4. David Mannessen:
    Lekker bezig pap!
  5. Aad en Joke Lansbergen:
    24 augustus 2016
    Nou Ronald, je hebt niets te klagen over het weer. wel een beetje warm, we weten nu wat het is want het is hier ook zeer warm, maar we fietsen lekker of rusten, terwijl jij aan het zwoegen bent. Succes met de verdere reis.