20-09 Dagje Satiago.

20 september 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Lekker uitgeslapen alwaren we wel om 8 uur wakker. Aankleden en vastwat dingen in de rugzakken geordend. Shampoo en mes en spork bij Tonnie. Zijn rugzak gaat nl met de bagage mee. De stokken maken wij er aan vast op advies van het reisbureau. Hopen dat dat goed gaat. Vanmorgen eerst ontbeten aan de overkant van de abergue. Deze ligt aan de route, wij konden dus genieten van de pelgrims die alweer in grote getalen de stad in kwamen. Daarna zijn we nog even naar de huiskamer van de lage landen geweest. Daar nog wat andere pelgrims gesproken. We wilden de mis nog een keer meemaken maar nu op een goede plek. Om 11.10 waren we binnen maar de zitplaatsen waren bijna allemaal alweer bezet. De mis heeft bij mij minder indruk gemaakt als de vorige keer. Komt ook omdat het wierookvat niet werd gebruikt. Dat maakt het wel anders. Daarna hebben we nog wat foto's op het plein gemaakt en zijn ieder onze eigen weg gegaan. Over en kwartier zien we elkaar weer en gaan we lekker vis eten. Een specialiteit van hier. Tonnie heeft het al een keer gehad en ik heb mee geproefd was erg lekker. Daarmee sluiten we Santiago af. Ik wil de mensen die ons volgen den hier vandaan hartelijk danken voor hun bemoedigende woorden. Vooral Gerrit en Leny en niet te vergeten Henriëtte die geen dag over geslagen heeft om ons een hart onder de riem te steken. Morgen ga ik nog wel even verder omdat we inmiddels ook buitenlandse lezers hebben die willen weten of we goed thuis aankomen.

1. Naomi Mannessen:
    20 september 2016
    Opnieuw een goeie reis pap, maar dan naar huis!
    Tot snel, geef ik je een knuffel. Dat heb je wel verdiend!
  2. Marieke:
    20 september 2016
    Bedankt voor je prachtige verhalen, en goede terugreis! Xxx
  3. Henriette:
    20 september 2016
    Leuk hoor nog een verhaaltje voor het slapen gaan. ( al is het nu nog wat vroeg) Ga je hiermee door als je weer thuis bent? Ik vind het n.l. erg leuk. Of word ik nu te persoonlijk, ha,ha. Goeie reis terug en tot morgenavond.
  4. Roy Scholten:
    20 september 2016
    Leuk verhaal en foto's van jullie laatste dag in Santiago.
    Prachtig plein waar jullie lang uit gestrekt liggen met blote voeten..
    Ook toch wel een biertje gedronken?! Haha.
    Goede terugreis en tot gauw.
    Groeten Roy, Moniek, Daphne en Bjorn
  5. Leny Disse:
    20 september 2016
    Fijn, toch nog wat te horen op de laatste dag, goed dat jullie nog een dag de tijd hebben gehad om het mooi af te sluiten, het is toch een superprestatie van deze 2 senioren, tja thuis heten jullie weer AOWertje , hoor, nu nog pelgrim, en die naam hebben jullie echt wel veerdiend.
    Nog een goede reis terug en....NAgenieten.
  6. Gerrit:
    20 september 2016
    Mooi hoor die verhalen en foto's, Ron raakt zelfs nog aan de selfie's, mooi hoor. We hebben erg genoten van de verhalen en foto's, zo konden wij jullie goed volgen met de mega wandeling. Enorm, ik doe het je niet na. Fijn denk ik om ook nog even een dagje te genieten van de omgeving en 'afscheid' te nemen van jullie tocht. Grtz en goede reis, GM.
  7. Tineke Mast:
    20 september 2016
    Ha Ronald, ik had je verhaal niet goed begrepen en dacht inderdaad dat je alweer naar huis zou komen. Gelukkig heb je nog een paar dagen en hebben jullie het samen meer dan goed.
    Als het even tegenzit denk dan maar even aan zonnebloemen (ha, ha).
    Veel plezier en vooral genieten.
  8. Kees:
    20 september 2016
    Pelgrim in 2-voud. Jullie kunnen nu ook verhalen schrijven en vertellen.!.
    Wij zullen goed luisteren als jullie bij ons op de berg (in het koepeltje) verder gaan met vertellen. DOEN. Bizondere ervaringen als deze, zijn gewoon eindeloos.
    We doen het jullie niet na. Oja, weet nu zeker dat Henriette echt thuis blijft om naar je te luisteren. DOEN. Slaapliedjes zijn zo fijn.
    Mooi zo'n laatste afsluitdag in Santiago.
    Goede veilige reis terug en tot spoedig. Neem je tijd om hier bij te komen van het niet-meer Pelgrim zijn.
  9. Diny:
    Prachtig allemaal . Super trots
  10. Paul:
    21 september 2016
    Goede reis Ronald na deze onvergetelijke tocht. Ik hoop dat je er nog jaren van kunt genieten.
    Alvast weer welkom in ons straatje.

Paul