18-09 Caminos Chans Pontela via Finisterre naar Lires

18 september 2016 - Cee, Spanje

Gisteren een beetje moe aangekomen in een schitterende abergue O . Bordon. Mooi sanitair goede bedden en zelf lakens en slopen en een bad handdoek. Koffie en thee gratis. Door de lekkere douche hebben we ons verslapen. We zouden om 7.30 ontbijt gebruiken, ik was als eerste wakker om 7.40. snel aan kleden en aan het ontbijt om net voor 9 gingen waren we weg. De lucht was al mooi en vannacht toen ik naar het toilet ging was het ook een strakke sterren hemel met volle maan. Deze scheen nog toen de zon ook opkwam. Een speciaal gezicht is dat. Door dat de zon net over de bergen kwam gaf dat een speciaal licht effect in de staatjes. We hebben weer diverse paden bewandeld, een mengelmoes van wat we de afgelopen weken hebben gezien. De vergezichten waren vandaag ook weer fantastisch. Dit kwam natuurlijk ook door het fantastische weer. Jacobus was ons weer zeer goed gezind. Het was verder als we dachten. Gisteren heb ik bij een foto aangegeven dat het Finisterre was, dat was hartstikke fout. Het was nog een kleine 15 km lopen waar van veel klimwerk. Dus een gemiddelde van 4 km was niet te halen. We hebben ook nog een stuk lekker met blote voetjes door de zee gebanjert en als kleine kinderen schelpen gezocht. Door de mooie omgeving en de zon waren er veel foto momenten. Ik zal er veel plaatsen maar geen tekst bij doen het spreekt voor zich. Bij de km paal 0,00 en bij de laatste stempel post en natuurlijk de steen ceremonie hebben we gefilmd en veel foto's gemaakt. Vooral bij het EINDE VAN DE WERELD zoals het hier heet. Daarna hebben we gezellig met elkaar wat gedronken en kwam en nog een andere bekende bij. Jesika heeft ons nog geholpen met ons bewijs van dit laatste stuk te bemachtigen. Dat kan hier bij een abergue. De schat heeft voor ons de overnachting hier geregeld en een (taxi) dat zijnhier bl soms halve criminelen. Ja we hebben inderdaad een stukje gesmokkeld. Het was nl al redelijk laat en inmiddels stikken heet. Dat hadden we wel verdien vonden wij na 2 behoorlijke zware dagen en bijna 1000 km. Hier ziet het er bijzonder mooi uit . We treffen het wel vinden wij. Ook alles nieuw. Alleen slapen wij bij 6 Spanjaarden op een kamer en als die samen zijn proberen zij niet net anderen te communiceren. Maar toen we weer beneden kwamen wie zat er? De Mexicaan dus het was wel weer goed met ons even gebabbeld en vanavond gaan we met hem en een stel Duitsers eten. Morgen nog goed 15 km en dan zit het er op. Het geeft ons alle twee wel een raar gevoel, ook omdat we eigenlijk nergens last van hebben. O ja toch wel, de zolen worden dunner en we voelen de stenen er steeds beter door. Ze moeten wel verzoold worden en de hakken bijgewerkt. Morgen dus naar Muxia en dan 's midags met de bus naar Santiago. Dat wordt ook een onderneming, we hebben begrepen dat hij 3 tot 4 uur onderweg is. Dat wordt dus weer veel openlucht museum effecten. De avond is voor ons voorbij. Het pelgrims menu was voor treffenlijk. Een halv0e tortilla met gemengde salade (sla met tomaat en uienringen) daarna patat(was een beetje slap maar wel lekker)met inktvis geserveerd met een flesje rode wijn. Na ijsje en koffie. Voor 12 euries. Dat is dus ook een pelgrims prijs. De spullen voor morgen klaar gezet en web-log klaar en dan slapen maar.

1. Henriette:
    18 september 2016
    Dat was weer een leuk verslag voor het slapen gaan. Zal er aan moeten wennen dat het bijna afgelopen is. Was erg leuk om elke avond een verslag te lezen over jullie belevenissen. Geniet nog van de laatste dagen daar en maak nog maar veel van die mooie foto's. Ik heb weer genoten. Niet te veel schelpjes meenemen hoor. Dat mag dan weer niet, ha,ha.
  2. Aad en Joke Lansbergen:
    19 september 2016
    Henriette, je moet hem straks s'ochtends waarschijnlijk wel tegenhouden als hij als gewoonte wil vertrekken voor de volgende etappe. Dit schitterende wandel avontuur werkt verslavend.
  3. Gerrit:
    19 september 2016
    Wat een prachtige plaatjes en mooie weer, jullie hebben al bij al wel heel veel geluk gehad (moet je afdwingen ;-) en erg weinig regen (voor het Biskaje gebied). Mooi hoor naar het einde van de wereld (voor de Spanjaarden met hun platte wereld..... ;-). Goed gedaan hoor, ik vraag mij af of je nog wel terug kan naar het 'oude leventje', zoveel opgedaan en toch weer wijzer geworden!!! Voor eeuwig veranderd ;-) Suc6 met vervolg en terugreis, grtz je broer....
  4. Leny Disse:
    19 september 2016
    Tja, zo spaar je wel je zolen: op foto 13!
    MJa.... je wilt je schoenen natuurlijk houden, waar de hele camino "inzit"!
    Maar die laatste kms zullen ze nog wel houden, vandaag, schitterend dat jullie het einde van de wereld er ook nog ff hebben meegepakt en hebben kunnen zien. Wel bijzonder dat dat jullie de oceaan te voet hebben bereikt, camineros!
  5. Wim de Vries:
    19 september 2016
    Geweldig wat jullie hebben gelopen. 1000 km! Natuurlijk versleten zolen. Valt me nog mee dat je de hele tocht erop hebt kunnen lopen. Vooraf waren ze ook al goed ingelopen natuurlijk.
    We zijn na alle verhalen te hebben gelezen toch erg benieuwd naar jullie verhalen. Vooral die je niet op papier zet..
    En natuurlijk naar alle foto's en films. Ook een behouden terugreis!
  6. Guusje:
    19 september 2016
    Genoten van je reisverslag en de prachtige foto's
    Proficiat dat jullie het bereikt hebben!
    Geweldige prestatie !
    Behouden thuis reis!