15-09 Monto do Gozo naar Santiago de Compostella

15 september 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Om 7 uur wakker geworden de onrust nam toe op de slaapzaal. Opfrissen en rustig inpakken. Gisteren redelijk optijd naar bed gegaan. Bleek vanmorgen de Japanner naast mij te slapen. Heb ik gisteren niet meer opgemerkt. Die waren nog wel door gegaan want op de tijd dat we weg wilden was de Colombiaanse nog niet boven water. Heeft gisteren avond wat teveel gehad. Het ontbijt liep ook mis omdat de kantine ook nog gesloten was. Tonnie en ik besloten toch naar weg te gaan. De weg naar het oude centrum was net als gisteren niet veel aan. In het oude centrum werd het wel steeds mooier. Daar aangekomen eerst foto's maken natuurlijk. Daarna zoeken naar het Compostella kantoor. Tweemaal rondde kerk gestuurd en gevonden. Na de uitreiking zijn we naar de Nederlandse huiskamer gegaan. Koffie gedronken en tips voor de terugreis gekregen. Slaapplaats zoeken ging wat moeilijker. Toch wat gevonden en het uitgestelde ontbijt genuttigd. Heerlijke gebakken eieren met spek. Naar de mis gegaan. In de huiskamer vertelde ze ons dat niet elke dag met het grote wierookvat wordt gewerkt. De kerk zat stapvol met pelgrims en veel toeristen. Het was heel mooi om mee te maken . Wat blijkt wordt het wierookvat ook aangestoken en door de hele kerk gezwaaid. Jongen wat is dat indrukwekkend als 6 mannen dat vat door de kerk laten gaan. Daarbij werd er ook heel mooi op het orgel gespeeld. Beiden hebben we na de dienst even tijd voor onszelf genomen. We hebben elk ook nog een poos op het plein gezeten en genieten van wat er allemaal gebeurt. Zelf ben ik nog lekker op het einde gaan liggen en genieten van alles wat er gebeurt, man wat een ervaring is dat daar. Daarna informatie in willen winnen over de terugreis, maar natuurlijk als echte Hollanders niet aan de siësta gedacht. We hadden de rugzakken bij de Hollandse huiskamer laten staan dus daar eerst maar weer heen en nog een bakkie gedaan. De terugreis boeken viel ons financieel tegen dus eerst naar onze kamer en overleg. Bleek het als we zelf boekten nog duurder. Dus de planning nu naar eens gemaakt. Raar na al die weken geen aandacht voor tijd dat dat nu weer ineens wel gaat gebeuren. Naar het pension en lekker douchen. We waren de Duitsers tegen gekomen en die nodigen on uit samen te eten. Verzamelen om 19.30 voor de kerk. Zelf heb ik nog wat rond gelopen en kwam de Japanner tegen en ook door gegeven o ver het eten. Om half acht voor de kerk werd het weer een bonte verzameling van Camino gangers. De Colombiaanse was nog steeds niet goed te pas. We hebben met elkaar heerlijk gegeten en vast wat foto's uitgewisseld, de wifi stortte bijna in. Na afloop toch wel een emotioneel afscheid om dat allemaal wij de Oostenrijker, Colombiaanse en de Mexicaan verder gaan naar Finisterre. Morgen vroeg om 8 uur weeeeeeeer bij de kerk. Dan vertrekken we voor de laatste etappe's. Vanavond heeft het weer wat geregend. Op een terrasje nog een man gesproken die hier geboren is. Hij vertelde dat het hier in de winter elke dag regent. En in de zomer ook wel veel. De afgelopen weken was heel bij zonder. Tot morgen.

1. Marieke:
    15 september 2016
    wow ronald...je hebt het gewoon gedaan!!!! Laat alles lekker op je inwerken, wees trots op jezelf en geniet!
  2. Gerrit:
    15 september 2016
    He, goed zo, gedaan. Mooi hoor kerels. Grote complimenten, no nog "ff" afmaken. Nog veel plezier, grtz GM
  3. Gerrit:
    15 september 2016
    Tjonge, wel emotioneel die foto's.......
  4. Roy Scholten:
    15 september 2016
    Prachtig Wat een indrukwekkend verhaal.
    Dat jullie samen deze prestatie hebben geleverd is heel erg knap dus verdienen jullie ook zo'n mooi einde van deze tocht.
    Succes nog met de laatste etappe.

Groeten Roy en Moniek.
  5. Ton Zuethof:
    16 september 2016
    Geweldig dat je het gehaald hebt. Echt indrukwekkend. De kerk is een belevenis. En mooi dat het wierookvat gebruikt werd.

Groetjes ton en jos.
  6. Wim de Vries:
    16 september 2016
    Gefeliciteerd. Een bijzondere tocht volbracht. Voor jaren ervaring opgedaan. Daar blijf je kracht uit halen. Die laatste etappes is alleen maar genieten. De Pelgrimsroute zit in de pocket. Hulde!
  7. David Mannessen:
    Trots op je pap!
  8. Ton Zuethof:
    16 september 2016
    Ronald en tonny van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie, beiden de jongste niet meer en toch de zwaarste variant van de camino in record tijd gelopen. Petje af.
  9. Maarten:
    16 september 2016
    Gefeliciteerd!! mooie ervaring en mazzel met de botafumeiro!
    Finisterre en Muxia zeker is super om te doen. Start is wel gek om weg te lopen uit Santiago als je er weken over gedaan hebt om er te komen.
    Na 2 dagen kom je in Olveiroa. Goede albergue is Casa Loncho! Xunta is erg krap en vreselijk met slecht weer
  10. Henriette:
    16 september 2016
    Na 10 jaar is eindelijk je wens in vervulling gegaan en ben je na 860 km wandelen in Santiago de Compostela. Geweldig. Ben zo trots op je
  11. Henriette:
    16 september 2016
    Samen 860km naar Santiago de Compostela lopen. Genieten, klimmen, dalen en weer klimmen en lopen. Fantastisch wat jullie op jullie leeftijd neer hebben gezet. Geniet van de laatste 140km. Ben ongelofelijk trots op jullie. TOP
  12. Kees:
    16 september 2016
    Geweldige mannen zijn jullie : Tonnie en Ronald. Samen deze bizondere tocht tot een
    heel mooi einde gebracht. GEFELICITEERD. en wat een goede foto's... met diep gevoel en respect .....
    Deze ervaring neemt niemand jullie meer af voor de rest van je leven.!. Proficiat.
    De laatste toegevoegde wandeldagen zijn nu nog alleen maar genieten. Regen of zon.
    Hoop natuurlijk op veel zon. Dat helpt zeker. Veel plezier en vergeet nog even de tijd.
  13. Eva:
    Kippenvel, pap. -x-
  14. Tineke Mast:
    16 september 2016
    Chapeau, chapeau, wat een geweldige ervaring mannen. Diep respect en volgens mij onvergetelijk indrukwekkend.
    Geniet nog van de laatste dag. Wel thuis en lieve groet.
    Tineke
  15. Aad en Joke Lansbergen:
    16 september 2016
    Ronald, kanjer,topper en nog meer, het is geweldig. Nu maar lang nagenieten.
  16. Dorien Korevaar:
    16 september 2016
    Eerst de Via Gladiola en nu de Via Santiago. Ik bewonder jullie moed en uithoudingsvermogen. Wat een doorzetters zijn jullie. Petje af en een heel diepe buiging.
  17. Karin Raaijman:
    16 september 2016
    Mooi he Ronald...... En de weg naar Finisterre is nog vee mooier.