16 juni Dag 19 van Caminha (Portugal) naar Mougas (Spanje)

16 juni 2019 - Mougás, Spanje

De zelfde start als gisteren de Letse dames om 5 uur er uit. Ik blijven liggen tot 6 uur en uit en klaar gemaakt. Net op tijd om de opkomende zon te fotograveren achter de bergen. Starten en de brug op. Komt het kleine Duitse vrouwtje me achter op en we kletsen ons de brug over. Ik wilde de kust route, dus ik moest de andere kant op. Stop om alles goed te bekijken, zie ik dat ik de brug helemaal niet over moet. Ik alles nog eens goed bekeken, heb ik gisteren niet meer gedaan was te moe denk ik. Maar ik moet met de pont. Sta daar om 7 uur inmiddels, snapte niets van de tijd tabel van de pont. Gelukkig komt de man van het café naast de pont en zegt dat de eerste om zondag om half 1 gaat. Hij heeft ook een watertaxi en met min 2 personen kost het 5 euries pp. Vraag aan hem wordt het druk? Pelgrims komen wel hoor zegt hij. Even een sandwiches gegeten met koffie. Let even op een sandwiches is in Portugal een lekker halfhard gebakken bolletje. Na een half uur vraag ik hoeveel het kost als ik alleen 😦 ga. 2 kaartjes van 5 euro. Doen. Lekker met een speedboot naar de overkant. Moest gelijk aan Naomi denken. In Spanje aangekomen. Het jack uit alles goed in de zonnebrand, was inmiddels al weer warm. En weg wezen,. Ben ik 200m weg mis ik mijn stok. Wat nu! Hoor ik de bood weer aan komen, maar was te laat. Zie ik de doofstomme damen die pier afkomen en vertel van de stok. Dan naar wachten. Duurde niet lang en hij was er weer. Gelukkig had hij de stok in de boot laten liggen. Daarna maar weer op weg. Eerst een stuk de bult op, die van gisteren op de foto. Warm had ik het al. Op de berg weer eukaliptusbossen en af en toe mooie vergezichten. Wel een raar gevoel op vaderdag alleen hier te zijn. Aan de andere kant aangekomen bij een mooi plaatsje maar te vroeg voor koffie. Door naar de volgende. Dat duurde langer als ik dacht. Onderweg een deel gezien dat meer op Volkstuintjes leek met hier en daar een klein huisje er op. Verder veel gerestaureerde huizen en veel met een zwembad. Hier is geen stand het zijn allemaal rotspartijen vandaar die zwembaden. In Potecelo de eerste koffie de dronken bij een jonge land verbeteraar alles lekker alternatief. De wc was een Dixie, maar werkt wel. 🧐. Daarna een redelijk vlak stuk met stukken lang de weg. Goed geregeld hier voor de pelgrims. Zie foto 📸. De volgende koffie stop werd Oia. Ik rammelde inmiddels van de honger dus bestelde 2 sandwich met koffie om even de boel bij te vullen. De Portugese 8n de gedachten. Komt de ober met een dien blad met koffie en tweeeee 🥪. Niet te geloven bij een warmetensbord steken ze aan beide kanten over de rand. Zie de foto. Een heb ik opgegeten en een is er morgen vroeg als ontbijt. In Spanje bestel ik er geen 2 meer! Daarna weer goed in de brandstof en door met DIE banaan. Nog 2 uur en ben op de plaats van bestemming. De landbouw is hier naar de knoppen. Je ziet alle percelen braak liggen vol met onkruid. De grenzen van de percelen zijn van die muurtjes wel mooi maar ook jammer voor de oudjes. Maar op EENS, tocht een perceel met wel 6 koeien er op. Dat is wel het enige vee wat ik gezien heb. Wel onderweg nog een maf stel gezien dacht van achteren dat ze ouder waren hij liep met een lange broek die bij de enkels gescheurd was van wegen het schuren bij de enkels en zij hinkte een beetje. Maar toen ik ze voorbij ging zag ik dat ze net in de twintig waren. De doofstomme dames komen ook net nog binnen. Goed van ze hoor. Vanavond gegeten met weer een Italiaan alleen deze sprak geen woord Engels dus moeilijk communiceren. Begreep dat hij morgen 40 km wil lopen. En als hij in Santiago aankomt de bus neemt naar Irun en dan de Norte gaat lopen, die ik ook gedaan heb. Met de dove damen met hand gebaar tijdens het eten ook gepraat!!! 🙃 Wel lachen zo. Dat jonge stel op het terras ook gezien, het stel lijkt wel 30 Jr getrouwd heb er een raar gevoel bij. Zal wel aan mij liggen. Maak nog even een foto voor jullie kunnen jullie zie café en herberg naast elkaar. Morgen weer een nieuwe dag. Nog even bij het weer gekeken morgen 18 graden en Di en WO regen. Geloof er niks van.

1. Naomi Mannessen:
    16 juni 2019
    Broodjes zien er lekker uit joh!
    Hoop dat het beter ging vandaag.
    Slaap lekker alvast. Tot morgen!
  2. Leny Disse:
    16 juni 2019
    Je bent er al bijna, 118 km!!!! nog, volgens de alwetende maps te lopen. Nog 3-4 dagen aan de wandel?
  3. Henriette:
    16 juni 2019
    Op dag 19 ga jij de grens over van Portugal naar Spanje. Hoe mooi is dat. Je hebt een enerverende vaderdag gehad gezien het verhaal met de boot en de stok. Ik wens je morgen een fijne dag. En ik hoef niet te zeggen geniet er van want dat hoor en zie ik aan alles dat je dat wel doet.😘
  4. Gerrit:
    17 juni 2019
    Mooie verhalen Ron, speedy over het water, maar toch een beetje vergeetachtig?? ;-) Lekker weer daar, hopelijk hou je dat tot het einde zo, regen is nx om te lopen.