6 juni Dag 9 van Alvorge naar Coimbra

6 juni 2019 - Alvorge, Portugal

Van morgen op 5.45 ging de wekker bij mij buurman, een Japanner. Ik denk heerlijk nog een paar keer omdraaien. 30 min later komt er beweging bij het Mexicaanse echtpaar. IK MAG BLIJVEN Liggen!!! Geprobeerd van het uitslapen te genieten. Maar toch sta je in een andere modus ingesteld. Om 7 uur eruit gegaan rustig inpakken opruimen en wassen. Sorry andere volgorde. Nog even geprobeerd met een Spanjaard te communiceren maar lukte niet. Dan maar bon camino. Zit nu met Franco buiten bij 11 graden in de zon te ontbijten. Hij haalt nog even koffie, over een half uurtje gaat de bus 9.10. Dat halve uurtje werd een uur. We hadden nog niet tegen elkaar gezegd, komt hij nog of daar was de bus. Een hele leuke chauffeur die reed lekker rustig door de dorpjes in een van de dorpjes heeft hij gekeerd, was geen doorgaande weg. Het volgende gat moesten we overstappen, melde hij bij ons, en wees de bus voor ons aan die ons naar Coimbra bracht. De volgende leek spidiconsalis wel. Ik keek gelukkig mee op maps-me en zag dat we er voor de brug uit moesten in Coimbra. Dus op tijd op de bel gedrukt, anders hadden we een stuk terug moeten lopen. De rugzakken konden we stallen ik de kerk, wat een kollossaal ding zeg. Daarna de stad in naar de universiteit daar is een bijzondere bibliotheek. Kaartjes gehaald en eerst een oude collegezaal bezocht. (deze foto is helaas mislukt) hij is van ca 1300. Daarna in de bibliotheek een kijkje genomen. Zo iets heb ik nog nooit gezien, 3 zalen aan elkaar van ca 20 m hoog vol met oude boeken en een sfeer uit de 14e eeuw. Je weet niet wat je ziet. Per 10 minuten mogen er ca 40 personen naar binnen en je betaald 10.00 voor gepensioneerden normaal 13.50. Als je op internet zoekt  (bibliotheek coimbra Portugal). Zie je een foto de geeft enige indruk hoe groots en overweldigend het is. Je mag er nl niet fotograferen ook niet zonder flits. Er staan 60.000 boeken opgesteld en het grootste deel is al gedigitaliseerd. Niet voor iedereen toegankelijk. De botanische tuin niet bezocht omdat het ging regenen. Maar wat gaan eten. Het filmpje is uit het restaurant gemaakt. Daarna naar de auberge ons geïnstalleerd en het bekende ritueel douchen, opruimen, rusten, web-blog en weer eten. We konden wel de aas doen, hebben we niet gedaan omdat het bij regen niet drogen wil. Hoop vanavond wel voetballen te kunnen kijken. Stop er nu mee. Tot de volgende keer. 😜 🤣 🍞

1. Gerrit:
    6 juni 2019
    Toppie Ron, dit was dus een vakantie busreisje, leuk hoor. De universiteitsbib in Leuven is ook schitterend en de moeite waard. Moet imposant zijn zo'n grote bib met zoveel boeken. Jammer van de regen en hopelijk morgen beter. Vanavond voetbal..... suc6...
  2. Leny Disse:
    6 juni 2019
    Ik Heb op internet gekeken, echt heel mooi, die bibliotheek, de mooiste van Portugal, dat heb je maar weer mooi meegenomen!
    we hopen dat je voetbal kan kijken, maar de stand is minder florissant!
    sterkte morgen, hoop dat de temperatuur dragelijk is.
  3. Henriette:
    7 juni 2019
    Wat een prachtige bieb en wat een mooi gebouw. Begrijp dat je daar wel van onder de indruk bent. Hoop dat het morgen droog blijft. Een fijne wandeling morgen. Gr.🤓
  4. Naomi Mannessen:
    Gefeliciteert met Nederland!!!!!!!!
    Zondag kijken!!
    Straks mag je weer uitslapen pap, deze vakantie moet je nog even aan de bak ;)
  5. Johan:
    7 juni 2019
    leuk om je verhaaltjes elke dag te lezen! Elke dag zon en lekker vrij lopen in een prachtige omgeving, lekker bezig hoor!
    Zondag finale in Estádio do Dragão, is een uurtje met de auto van Coimbra 😜👍😆