12 juni Dag 15 van Porto naar Vila do Conde.

12 juni 2019 - Vila do Conde, Portugal

Met de Engelse werd het inderdaad laat of vroeg hoe je het zeggen wil. Was om 5 uur even naar toilet geweest en lag wat te draaien kwam de eerste thuis. Boen in bed en heeft zich ook niet uitgekleed. Ik was er om 6 uur uit komt er een Engelse "dame" binnen stomen door naar haar plek en ging ook zo plat. Uitgeboekt en bij de bakker op de hoek een bak koffie met een broodje gegeten. Daar kan je om 6 uur al terecht. Op naar de metro, nog even wat foto's gemaakt. Bij de metro even wat puzzelen en reizen maar. Voor de goede lezers! De metro blijft net zoals in Nederland niet altijd onder de grond hoor. Al met al een uur later in Matosinhos aangekomen en de benen wagen gestart. Na een goed uur de kust gevonden. Nu de lekkere frisse lucht van de zee. Dat viel na een poosje tegen. Daar was nl een raffinaderij die niet echt lekker rook. Het duurt dan wel erg lang voordat je daar voorbij bent. De route van vandaag was ongeveer 27 km waarvan 24 km over een aangelegd pad zoals op de foto van hout. De route was erg vlak. Viel mij tegen, had gedacht dat het meer op noord Spanje zou lijken. Het lijkt hier meer op de Nederlandse kust. Op enkele plakken waren wat rots partijen. Daar zijn volgens de info borden, sporen van de vikingen gevonden. Bijna aan het einde wat gegeten voor de lunch dat was in Azurara. Wat een ballen daar zeg in de bediening zelfs Franko was aan het mopperen. De hele weg heb ik heerlijk gelopen op de andere schoenen. Verder liep mijn machientje ook prima. Onder weg waren we even een kleine rust aan het houden toen wij opeens dachten wat gebeurt hier. Tien tallen pelgrims gingen naar binnen om een stempel en vertrokken snel weer. Later haalden we ze weer in en zagen het al. 5 sterren pelgrims, die hebben alleen een eendags rugzakje met wat klein spul en de rest wordt met een auto achter hen aan gebracht! Je kan het ook aan de kleren zien, mooi in de plooi en de schoenen te schoon. Later bleek dat het erger was ze werden met een bus opgepikt. Maar ze wandelden wel wat in ieder geval. Nu in een mooie auberge, mij gedoucht, was in de wasmachine daarna de droger, opruimen en lekker wat kletsen en uitrusten. Er loopt hier de hele middag een schoonmaakster rond de alles netjes bijhoud. Als jullie binnen willen kijken bij het hostel in Porto bluesockhostels.com kan je even mee genieten daar was het wel 20 euries per nacht duurder, hier 7.50.  De pelgrims maaltijd zit er op. Weer terug gelopen, valt mee hoor 50m restaurant zit hier op de hoek. Smaakte prima. De ober had een mooi T shirts aan van Jac Daniels. Ik vroeg of hij er nog een had maar dat was niet zo, 😫. De wind is nog steeds straf en koud. Tijdens het eten zag ik dat ik de benen aan de achter kant verbrand heb. Ik stop er mee. Tot morgen.

1. Gerrit:
    12 juni 2019
    Qua tijd zit je nu op de helft nietwaar? Wat een mooie herinneringen zul je aan deze reis overhouden die je alleen en toch met z'n allen loopt, al steggelen sommigen een beetje. Maar al met al toch een prachtige ervaring, goed hoor.... stoer.... In de bergen dan toch mooier qua natuur en mentaliteit??
  2. Gerrie:
    12 juni 2019
    ja, ja, je maakt wat mee!! Fijn dat deze schoenen weer lekker zitten!!
  3. Marien:
    13 juni 2019
    Hi Ronald, leuk om je avontuur te volgen. Je schiet al weer behoorlijk op. Gr. Marien