17 juni Dag 20 van Mougas naar A Ramallosa.

17 juni 2019 - Baiona, Spanje

Even een opmerking voor een volger. Google weet niet alles en neemt altijd de kortste weg. Ik niet ik doe de kust route en die is zelfs nog langer dan de Camino. Voor mij is het nog 181.4 km vandaag. Aan het einde pak ik denk ik nog een extra stukje natuur mee. Vannacht in deze mooie auberge heerlijk geslapen. Kamer voor 8 personen gedeeld met 3 personen. We konden dus allemaal beneden slapen. De eerste stond om half 6 op. Hij wilde 40 km maken en is onderweg naar Fatima. Dat zie je heel veel hier. Gestart met een halve sandwich en twee wilde perziken en gelukkig koffie. Was wel poeder maar niet erg. Wat wel erg was dat ik mijn mond verbrande. Hele dag last van gehad. Heb mijn eigen slaaphoes niet gebruikt. De overnachting was met bed, lakens en sloop. Om 7 uur vetrokken met stok het werd al snel warmer en om 8 uur kon het jack alweer uit. De omgeving is weer mooi en het pelgrims gevoel is lekker. Dat je hier zo s'morgens loopt met je alles op de rug. Dit komt ook omdat ik momenteel 2 pelgrims silhouetten in de verte zie. Het café dat op de kaart stond was gesloten dus gewoon verder gaan maar. Na 2.5 uur lopen op de berg aangekomen en erg zin in een hapje. De rest van de sandwich op gepeuzeld en een banaan. Inmiddels door verschillende pelgrims gepasseerd. Allen BON CAMINO tegen elkaar. Weer de berg af en nog een kleintje op. Zie foto's. Pas om half elf eindelijk koffie. Daar aan de andere kant van de berg was het wel veel warmer. Dat werd weer een verzamel plek van pelgrims. Van de koffie plek tot de auberge is het nog 5 km. Dus een goed uur zeiden we tegen elkaar. Dat viel goed tegen. Tot aan de auberge was het een en al bebouwing en ging het allemaal op en neer. Op sommige plaatsen hingen hoge rozenstruiken over de tuin muren erg mooi. Wel liepen we over een oudere weg, maar beneden hoor je wel de drukte van een nieuwe weg. In het centrum van het plaatje liep je over een oude Romijnse brug zo de markt op, die vol was over. Was er gezellig. Toen ik net begon te twijfelen riepen een stel jongelingen vanaf een terrasje dat ik nog 200 verder moest zijn. Had ze niet gezien ze zaten om de hoek bij een café. Kom daaraan en dacht dat ik verkeerd was. Het leek wel een 5 sterren hotel. Het was 1 uur en om 3 uur konden wij pas inboeken. Wel mag je de rugzak achter laten. Gedaan en terug naar de jongelui wat drinken. 3 uur inboeken 15 euro voor iedereen een eigen kamer. Kom in de kamer bed al opgemaakt en die was klaar voor de nacht. Echt een nonnen of pater kamer. Zie foto. Lekker douchen en wat rusten. Het centrum even ingelopen voor wat fruit dat op een bankje opgepeuzeld. En wat in mijn boek kijken voor de route van morgen. Kom er een man naast mij zitten is ook een pelgrim. Die was bij de Pyreneeën gestart en is via Santiago onderweg naar Fatima. Wat gekletst en afgesproken voor het eten vanavond. Het is een Canadees. In de hal van de auberge een cappuccino uit de automaat gehaald. Blaaa er zat suiker in. De avond gezellig door gebracht met de Canadees. Hij heeft nog wat tips voor slaapplaatsen gegeven. Als ik het vinden kan slaap ik ook nog een nacht bij de nonnetjes. We zullen 🙈 zien. De regen kleding klaar gelegd voor morgen. Hoop niet dat ik het nodig heb. Het us nog onrustig op de gang maar ik ga slapen. Tot morgen maar weer. 😎 😘 👍

1. Joke Hoitink:
    17 juni 2019
    De rivier bij de oude brug kon andes wel een slok regen gebruiken......
  2. Leny Disse:
    17 juni 2019
    Mooie dag geweest, zo te lezen, hopelijk geen regen morgen, je hebt toch prachtig weer gehad, tot nu toe!!!
  3. Gerrit:
    17 juni 2019
    Mooi hoor, hopelijk blijft het droog morgen. Je bent een kei..
  4. Gerrie:
    17 juni 2019
    en dan is er koffie!! Zet um op!!
  5. Henriette:
    17 juni 2019
    Je kamino's maar klaar leggen. Hoop niet dat je ze nodig hebt. Fijne wandeling morgen en bedankt voor je mooi verhaal. Knap van je dat je dit elke dag weer doet.( en ik weet HOE je dat doet) Petje af.
  6. Naomi Mannessen:
    18 juni 2019
    Hey pap, word je nooit misleid door een lollige graffiti spuiter die jullie de verkeerde kant op wijzen?
    Heb je trouwens nooit bedwantsen?
    Hoop voor je dat je geen regen hebt trouwens.
    Plaatjes zijn weer prachtig.
    Vloer heeft David er boven ingelegd, de schat. Dus dat schiet op!!
    Dikke knuffel,
    Naomi
  7. Henk en Hanny:
    18 juni 2019
    Ronald, naast de enorme inspanning schrijf ook nog eens mooie reisverhalen. Mooie foto,s en vooral de beschrijving van mens en omgeving vinden we super! Hopelijk blijft het weer goed, zodat je niet al TE veel lijdt!
  8. Joop Simonis:
    18 juni 2019
    Ja. Goed bezig : lopen, foto's maken, eten en drinken en verhalen typen.👍
    Groetjes en succes.