14 juni Dag 17 van Manishas naar Via do Castelo

14 juni 2019 - Viana do Castelo, Portugal

Eerst maar even de antwoorden op de vragen. Wijn bestrooien hier heb ik ook niet kunnen missen als je er middenoor loopt en de spoeiwagen je pad kruist. Leek mij ook al teveel troep. Port heb ik ook gehad hoor, je moet alles geprobeert hebben. Wijn heb ik gedronken om er in de nacht niet 2x uit te hoeven. De bedden zijn niet erg stabiel daar en maakten veel lawaai. Nu de nacht zelf goed geslapen met ca 20 pers op een kamer. Ik om half 3 naar het toilet. Om 5 uur ging de Italiaan en dat was een kritischer moment toen hij er weer inkroop. Werden verschillende mensen wakker en gingen zich aankleden. Wij er om half 6 ook maar uit. Dan sta je dus om 6 uur bepakt en bezakt op straat. Dan werkt alles nog niet goed. Kon de rits van mijn jack niet dicht krijgen. Had ik rechts het deel van het jack en links het deel van mijn vest, dat werkte niet. Op pad dan maar. Nog geen kwartier later een café! Dus eerst maar koffie en ontbijt. Deze had ook bruine broodjes, lekker man. Deze streek heeft het economisch duidelijk beter veel grote huizen in allerlei pasteltinten opgeschilderd. Wel staan er ook veel niet afgemaakt weg te kwijnen in het onkruid. Echter geeft het wel een probleempje. In deze streken zijn geen cafe's. Die zie je meer in gewone dorpjes en wijken. Dus de volgende was pas 3 uur later. Dat konden de machientje bijna niet aan. Daarna een drukke weg overgestoken en daar moesten wij een steegje in. Boem gelijk 200 jaar terug in de tijd een oude schuur een vervallen huis maar wel een mooie blauwe hortensia. Einde weggetje liep je het bos in. Schitterend zie foto's en video's. Het is gewoon teveel om te vertellen. Langs het pad liep ook nog een riviertje met hier en daar natuurlijk een waterval. Aan het einde weer een schattig dorpje. Daar liep ik een ossewagen tegemoet. Ze zagen dat ik een foto wilde maken en stopten toen even voor mij. Dat zijn mooie dingen. Verder op zat een Portugese oma op een bankje maar die wilde niet op de foto. In een volgende cafeetje heb ik Portugees gehad van de oma achter de balie, leuk mens ze wilde ons ook nog een stempel geven. Het laatste stuk heb ik de kust route gepakt, de twee routes raakten elkaar bij de waterval. Dat was mooi hoor. Eerst wat dorpjes en toen de duinen in. Was wel pittig maar heel mooi. Zie ook het filmpje. Nog een heel stuk door een dennen bos. Ik heb geen kleine handen maar de dennenappels zijn hier groter. Het werd behoorlijk warm dus de zweet band maar weer om. De geur van het bos gecombineerd met de warme lucht was wel lekker. Uit het bos kwamen we in een andere wereld 🌏. Zie foto's we vroegen aan elkaar of we wel de goede kleren bij ons hadden. Franco zei, ik heb ze hier onder. We hadden het er over omdat er aangegeven was dat er een lounch café was dus luxe. Heerlijk een half uur gezeten en na 2 koffie en een expresso, pudding taartje en een chocolade punt. Voor ons samen betaalden we 4.30. Het is niet te geloven. 3 kwartier later liepen we over de lange brug. Ik slaap in een klooster wel met 6 vrouwen op de kamer. Hoop niet dat ze snurken. Zit in een cafeetje de weblog bij te werken en heb 5 min geleden nog een pilsje besteld maar denk niet dat ze het gesnapt hebben. Bij het afreken verontschuldigde zich dat ze het vergeten had. Ga nog een uurtje plat.  Vanavond nog het correctie werk en afmaken. Tot straks. Het was weer een leuke avond. Komen we in de stad is er een middeleeuws feest aan de gang met dansen etc. Bij een van de kramen gegeten. Bij een kraam waar ze snoep verkopen stonden we te kijken bleek de man uit Egypte te komen hij heeft in Maastricht gewoond en sprak goed Nederlands. Weer op de kamer aangekomen de dames gevraagd waar zij vandaan komen. 2 uit Litouwen en een uit Polen. Buiten nog even gesproken met een meisje dat in Groningen studeert en uit Bremen komt. En een vrouw die ik eerder gesproken heb. Zij loopt met haar zoon. Nu is het mooi geweest ga proberen te slapen. Doei tot morgen.

1. Gerrit:
    15 juni 2019
    Super, wat een verhalen en avonturen.... Leuk dat we met z'n allen kunnen 'meelopen'. Voor ons geldt ook dat we het binnenland prefereren boven de kuststreken, geen commercie en leven zoals het is. Ga zo door... grtz.
  2. Henriette:
    15 juni 2019
    Wijn bestrooien??😂😂 fijne wandeling morgen. Ik draai me nog wel een keer om morgenvroeg 😍Het was weer een leuk verhaal voor het slapen gaan😴❤️
  3. Eva:
    15 juni 2019
    Ja!! Huiswerk bijgewerkt. Waar hebben we het zwaar, je, pap. Ik kamperen, jij lopen, drinken en eten, ik naar oerol. Helemaal geen tijd om te werken 😋🤣

Maar wat een mooie foto's en ontmoetingen. Je weet het, als je blijft, zoek dan zo'n mooi oud dorpje uit, met cafeetje en pleintje met bomen waar dan een bakkertje is. 💕 Komen we jou kant wel op. 😚
  4. Wim Groot:
    15 juni 2019
    Wat een sfeervolle foto's. krijg zo een idee hoe het ook voor je moet zijn door zo'n streek te wandelen.
    Te gek. veel groetjes van de mannengroep