10-09 Gontan naar Vilalba.

10 september 2016 - Vilalba, Spanje

Vanmorgen vroeg opgestaan na een rustige nacht in een twee persoonsbed. Wel een lekkere douche en veel privacy. Om 7.45 waren we ondeweg het een kille wind. We zitten hier ook op een hoogte van meer dan 500m en dat is wel een verschil. Dus even stoppen en voor het eerst het joggingjack aan. Lekker de wandel stap er in, onderweg was al aan gegeven in de gids, niet veel variatie, zo gezegd een beetje saaie route. Omdat je op hoogte blijft ook niet veel bijzondere vergezichte. Wel enkele leuke paden bewandeld onder weg zagen we op de snelweg, die we als slinger apen enkele keren hebben gekruist, de eerste aanwijzing naar Santiago. Op dat moment komt er een sms je binnen van Naomi, die aan mij dacht, omdat op de radio het liedje werd gespeeld dat de kinderen en aanhang voor mij hebben gezongen toen ik 60 werd. You're the best, van Tina Turner, hoe is het mogelijk hè. Wij moesten natuurlijk weer enkele slootjes passeren. Wat ook jammer is voor veel mensen is dat ze kleding verliezen die ze te drogen aan de rugzak hebben hangen broekje, handdoeken etc, etc. Ook zie je veel schoeisel, enkele stuks en paren die aan elkaar geknoopt zijn. Als je alles mee zou nemen heb je na de Camino de Nord een rugzak vol. De afscheiding langs de paden en wegen zijn hier op veel plaatsen niet de gestapelde stenen maar stenen platen die recht op in de grond de afscheiding vormen. Erg grote bomen zie je hier ook aan de route, hoeveel mensen zouden daar onder tegen regen en zon bescherming hebben gezocht. Ik post ook een paar foto's van een heel oude begraafplaats in Iglesias de Santiago deze is van de 16 de eeuw. Aan de kanten van de oude paden zie je net als op de Barchenseberg mooie wortel formaties. Er is hier genoeg te koop( se vende) oude boerderijen bij de vleet. Al een paar weken zien we veel nieuwe aanplant van bomen met erg licht bladeren tegen grijs aan. Steeds vragen wij ons af wat dat zou zijn. Wij zijn er achter de Eucalyptus heeft als hij jong wordt gepland licht grijze bladeren en als hij ouder wordt worden deze lang werpig en groen. Zo leer je onderweg ook weer van alles. Wij slapen vandaag in heden daagse luxe zie foto. Vandaag persaldo weer een rustige dag geworden. Toon we in dit plaatsje aan kwamen wel weer de Japanner en de Colombiaanse gesproken, zij gingen wel verder. Dat was nog 6 uur lopen en dat wilde ik niet. Tonnie wilde kijken waar we uit zouden komen. Maar op internet gekeken en zagen dat er geen slaapplaats was onder weg dus je moet door. Niet gedaan dus. Achteraf goed gedaan want het is ook nog gaan regenen. We zouden niet meer weten wat dat was. Ik maak de vrije midag niet vol met schrijven dus ik stop nu. Alleen de foto's nog posten hierna. Oja hier is goede wifi dus denk ik dat Henriëtte morgen ook weer een update in de dropbox heeft sinds 14 dagen.

1. Henriette:
    10 september 2016
    Dat is even een ander gezicht. Die natte glimmende straten. Morgen schijnt de zon weer. Tonnie heeft z'n regencape nu kunnen testen. ( was ook best jammer geweest als je deze voor niks had meegesjouwd, toch?) Ha,ha.Heel veel succes morgen voor de lange tocht die jullie gaan maken. Ik kijk uit naar het verhaal van morgen hoe het jullie is vergaan.
  2. Roy Scholten:
    11 september 2016
    Mooi verhaal.
    Wat lees ik nu ? kou en regen, na 4 weken onderweg nog geen druppel gezien.
    Fijn dat jullie nu van je meegenomen bagage gebruik kunt maken.
    Veel plezier mannen en geniet nog van de laatste 150 kilometer.
  3. Joke Hoitink:
    11 september 2016
    Wat bijzonder, die begraafplaats, worden de mensen daar bovengronds begraven of is het een heel grote urnenmuur?